MøllerGruppen: Tar digitaliseringen på allvar

MøllerGruppen: Tar digitaliseringen på allvar

Bilbranschen har gått försiktigt fram med att anpassa sig till digitaliseringen. Men nu genomför MøllerGruppen flera nya initiativ så att fördelarna av den digitala utvecklingen ska komma kunderna till godo. 

Cathrine Klouman og Rune Simensen 570px
STEGET FÖRE: Dagens kunder har en digital mognad som gör att de förväntar sig större tillgänglighet på sina egna villkor. MøllerGruppen har tagit konsekvenserna av det – och digitaliserar bilägandet. På bilden: Cathrine Klouman, IT-chef på MøllerGruppen och Rune Simensen, chef för det digitala teamet. 

Ny teknik ger nya möjligheter och den drivna bilkoncernen tar digitaliseringen på allvar. Det betyder att kunderna snart kan sköta både bilköp och underhåll från soffhörnan.

– Många i bilbranschen har nog tyckt att det här med digitalisering inte riktigt angår dem. Bilen är en fysisk produkt och inte något som kan skickas som datapaket genom fiberkablar. Kunderna vill fortfarande se och ta på en bil, provköra den och känna lukten av de nya skinnsätena. Men saker och ting håller på att förändras. Just nu genomför vi ett ettårigt pilotprojekt för att lägga grunden för en genomgripande digitalisering av organisationen, berättar Cathrine Klouman, IT-chef på MøllerGruppen.

En del av bakgrunden är att kundernas beteende har förändrats drastiskt på senare år. Dagens kunder har en digital mognad som gör att de förväntar sig större tillgänglighet på sina egna villkor. MøllerGruppen insåg att de saknade den kompetens som krävs för att vinna morgondagens kunder. Därför värvade den stora norska bilkoncernen Cathrine Klouman från posten som koncernchef på DNB. Hon ska lotsa MøllerGruppen genom teknikskiftet och in i digitaliserings tidsålder.

Møllergruppen 570px

Fler bilköpare vill ha självbetjäning på nätet
Rune Simensen leder MøllerGruppens digitala team. Han har lång erfarenhet av digitalisering och innovation från bank och telekom och han menar att alla tjänar på digitaliseringen:

– Det här är bara början på en lång resa. Digitaliseringen öppnar många dörrar för oss och gör att vi kan arbeta smartare och effektivare. Men det viktigaste är att digitaliseringen ger oss helt nya sätt att skapa mervärde åt kunderna, säger Simensen.

I en värld där näthandel har blivit normen och Amazon och Ebay hör till världens största oavsett bransch, har bilbranschen länge varit försiktig. Är folk i allmänhet verkligen redo att lägga hundratusentals kronor på något de bara sett på en skärm? Förra hösten genomförde MøllerGruppen en enkät för att få en bild av nätmognaden bland kunderna. Här uppgav över 25 procent av de svarande att de gärna köper bil på nätet. Hos personer under 45 år var andelen över 40 procent.

– Det har blivit tryggare att köpa bil. Bilbranschen är mer professionell i dag och bilarna håller högre kvalitet. Dessutom finns bättre garantisystem som gör att riskerna för köparen faktiskt är väldigt små. Det gör att förutsättningarna för bilköp på nätet nu är på plats, säger Simensen.

Han tycker också att det är spännande att titta på den tekniska utvecklingen i själva bilen. Det kommer inte att dröja många år innan alla bilar är uppkopplade. Det skapar många nya möjligheter att utveckla mervärdestjänster åt kunderna.

– Vårt mål är att erbjuda våra kunder marknadens bästa digitala självbetjäningslösningar för bilägare, fortsätter Simensen.

Individualiserar bilen i soffan
Konsultföretaget Sopra Steria hjälper MøllerGruppen att utveckla nya tjänster som ska fungera som ett komplement till det fysiska återförsäljarnätet.

– Vi tror på ett bra samspel mellan våra kompetenta återförsäljare och de nya digitala lösningarna, säger Klouman.

IT-chefen förklarar att ett bilköp gärna börjar med att kunden letar efter information på nätet.

– Sedan går turen till återförsäljaren som hjälper till att specificera bilen. Framöver får vi en lösning där kunden kan göra konfigureringen i hemmet och sedan skicka den digitalt till återförsäljaren, som kan komma med tips och expertrekommendationer, säger hon.

I pilotförsöket med bilförsäljning på nätet har MøllerGruppen valt ut några bilmodeller som man vill marknadsföra. Först ut är Volkswagen Up!. De här bilarna är mer eller mindre färdigkonfigurerade så att de ska gå lätt att beställa och ha kort leveranstid. 
Just tidsaspekten är en viktig faktor som många kunder värdesätter när de köper bil.

Cathrine Klouman og Eli Toftøy Andersen 570px

UTVECKLAR SPÄNNANDE APP TILLSAMMANS: Mobilappen ”Mitt bilhold” (ungefär: ”Mitt bilägande”) gör att du kan sköta allt som rör bilen hemma i soffan. Från vänster Eli Toftøy-Andersen, som ansvarar för interaktionsdesign på Sopra Steria och Cathrine Klouman, IT-chef på MøllerGruppen.  

All information på ett ställe
MøllerGruppen har även stora förhoppningar på mobilappen ”Mitt Bilhold”, som också utvecklas tillsammans med Sopra Steria. Här ska kunden kunna lägga in en eller flera bilar. Eli Toftøy-Andersen, ansvarig för interaktionsdesign på Sopra Steria, berättar att appen de håller på att utveckla låter användaren boka verkstadstid, ordna däckhotell och ta fram all möjlig information om bilen, service och underhåll:

– Kunden ska slippa leta efter information som rör bilägandet. Med appen finns all information om bilen och återförsäljarna direkt i mobilen, samtidigt som kunden enkelt kan ta emot bra erbjudanden och köpa extrautrustning som takbox och barnstol. Varorna hämtar du sedan själv hos närmaste återförsäljare eller på ditt utlämningsställe, säger Toftøy-Andersen.

Parallellt pågår ett pilotprojekt med surfplattor ute hos flera återförsäljare. Tanken är att mekanikerna ska använda surfplattan för att ta fram tekniska scheman och upplysningar på plats medan de arbetar med bilen, istället för att gå in på ett kontor och sätta sig vid en stationär dator. Det ger ännu högre kvalitet och effektivare service på MøllerGruppens märkesverkstäder.

Användarna involveras
Klouman understryker att digitaliseringen inom MøllerGruppen inte alls är tänkt att ersätta dagens återförsäljarnät. Tvärtom ska de många återförsäljarna runt om i landet ha glädje av nyheterna.

– Vi satsar stora resurser på att göra såväl kunder som medarbetare och återförsäljare delaktiga i utvecklingsarbetet. Målet är att kunden ska stå i centrum och känna att det är enkelt och smidigt både att köpa bil och att underhålla den. På så vis ger digitaliseringen oss konkurrensfördelar, avslutar Klouma.

Presskontakt

kbe_120x120Kristin Blix-Elton

Marknads- och kommunikationsdirektör, Skandinavien
Tlf: +47 970 28 616
E-post: kristin.blix-elton@soprasteria.com