Sverige

Årets Employer Branding Person 2023: Sopra Sterias marknadschef vinner pris

Under drygt 1,5 års tid har Sopra Sterias inhousebyrå arbetat aktivt med att förstärka och utveckla Sopra Sterias arbetsgivarvarumärke. Igår kväll uppmärksammades teamets arbete av Universum där Therese Eriksson, Marketing Director, tog hem pris som Årets Employer Brandning Person.

Universum är den mest erkända Employer Brandning-specialisten i världen och är närvarande i över 20 länder. Varje år tittar de även närmre på duktiga personer och arbetsgivare som stuckit ut lite extra. Universum vill genom sina Employer Branding-priser hylla arbetsgivare och enskilda individer som gjort ett fantastiskt arbete med att bygga ett starkt Employer Brand mot talanger runt om i landet. Nu kammar Therese Eriksson, Marketing Director på Sopra Steria Sverige, hem förstapriset i kategorin Årets Employer Branding Person.

– Den här vinsten är långt ifrån ett enmansjobb, att få jobba med så kompetenta kollegor som vår inhousebyrå består utav idag är det som gör att vi nu kammar hem den här vinsten. För detta är jag oerhört stolt och glad. Ett starkt och bra samarbete med HR-avdelningen ligger också till grund vilket är a och o för ett lyckat resultat. Vi har kommit en bra bit på vägen i att bygga Sopra Sterias arbetsgivarvarumärke men det är långt kvar innan vi är helt nöjda, om man nu någonsin blir det, säger Therese Eriksson, Marketing Director, Sopra Steria Sverige.

Motiveringen för Therese lyder:

Att som marknadsdirektör lägga fokus på Employer Branding är inte så vanligt. Denna person har dock ett holistiskt tänkande. En stark kultur skapar ett starkt engagemang och engagerade medarbetare säljer sig själva. Både till nya medarbetare och nya kunder. Paketeringen lyfts ett snäpp till genom ett stort och ambitiöst trainee-program där mängder av ambassadörer skapas.

­– Jag är oerhört stolt och tacksam att få möjlighet att jobba med Therese och hela Marknadsteamet. Det är när HR och Marknad jobbar nära tillsammans mot uppsatta mål som Employer Branding arbetet blir som allra kraftfullast och det har vi verkligen fått till under Therese ledning. Jag ser väldigt mycket fram emot allt vi ska fortsätta åstadkomma tillsammans, säger Nina Adilstam, HR Director, Sopra Steria Sverige.

– För att Sopra Steria ska nå sina mycket ambitiösa tillväxtmål är en av topprioriteringarna att skapa stolta medarbetare på Sveriges bästa arbetsplats. Detta gör att employer branding är ett av bolagets mest prioriterade områden för att uppnå intern stolthet och för att berätta om oss och vår kultur för kandidatmarknaden, både om man är etablerad eller om man kommer direkt från skolan. Therese och hennes team har gjort ett imponerande arbete som har givit ett stort genomslag, säger Anders Burestig, VD, Sopra Steria Sverige.

Mer om Universum

Universum hjälper arbetsgivare att säkerställa att de når sina mål genom datadriven Employer Branding. På årsbasis arbetar Universum med över 2000 universitet, professionella organisationer och alumnigrupper på 50 marknader för att kunna samla in insikter från studenter och yrkesverksamma. Insikterna använder de sedan för att kunna ge råd till arbetsgivare om hur de bör gå tillväga för att attrahera talanger som passar företagets kultur och syfte.



Undrar du något? Hör gärna av dig!

Felicia Ljungvall

PR Manager

felicia.ljungvall

+46 70 962 71 37