Vi erbjuder skräddarsydda digitala lösningar som hjälper telekomoperatörer att öka sin operativa effektivitet och förbättra kundupplevelsen. Genom att implementera avancerade teknologier som Internet of Things (IoT), artificiell intelligens (AI) och molntjänster, kan Sopra Steria transformera hur telekomföretag hanterar data, infrastruktur och kundinteraktioner.
Våra tjänster inkluderar allt från utveckling av digitala plattformar till integration och förvaltning av IT-system, vilket gör det möjligt för telekomföretag att erbjuda snabbare och mer tillförlitliga tjänster till sina kunder. Genom strategisk rådgivning och teknisk expertis hjälper Sopra Steria telekombranschen att navigera genom digitaliseringens utmaningar och utnyttja dess möjligheter till maximal effekt.
Anders Uddenberg, Sales Manager
anders.uddenberg@soprasteria.com
För att kunna möta de behov som fanns för att utveckla MyBusiness så behövdes en mix av information från kunder, omvärld och interna nyckelpersoner samt rätt kompetens för att leda initiativet. Telia hade det mesta tillgängligt men behövde utöka teamet med en driven och erfaren person som kunde leda projektet, och hade vana av att driva lyckade förändringsprojekt i storbolagsmiljö.
– Hos Sopra Steria blev jag presenterad för Monica Forsberg, en konsult som kunde ta med sig lång erfarenhet av digitaliseringsprojekt, en djup förståelse för kundupplevelse och som kändes precis lika engagerad och entusiastisk som vi gjorde, över utmaningen som vi skulle ta oss an – att sätta grunden för Sveriges bästa digitala upplevelse för företagskunder, säger Anna Martinkari, Head of Digital på Telia.
Med information och data beskrivet som ”den nya oljan” tillsammans med krav på tillgänglighet, effektivitet och säkerhet är telekom och tillhörande lösningar ett måste för att hålla sig relevant och konkurrenskraftig. Genom flexibla IT-lösningar som stödjer verksamhetsmål och organisatorisk utveckling är det möjligt att möta både interna och externa krav från organisation och kunder, samhälle och intressenter. Välgrundade lösningar som syftar till att driva innovation, utveckling och förändring med fokus på människa, teknik och organisation.
Aktörer på telekommarknaden befinner sig på en arena vars förutsättningar förändras i snabb takt. För att konkurrera framgångsrikt krävs ett flexibelt IT-stöd och en snabbrörlig verksamhet. Sopra Steria har ett stort kunnande inom både verksamhet och teknik efter många lyckade projekt och uppdrag hos telekomoperatörer. Redan 1995 fick Sopra Steria sitt första stora projekt inom telekombranschen. Det bestod i att implementera lösningar för fakturering och kundhantering för Com Hem. Idag har vi ett stort antal telekomkunder i Sverige, Norge och Finland, bland annat driver vi framgångsrika projekt hos Tele2, Telia, Telenor och RiksTV för att nämna några.
Oavsett om ni vill byta ut ett föråldrat system, framtidssäkra er verksamhet i en allt mer föränderlig värld, eller bara ta ett förusättningslöst möte så är vi redo att vara en proaktiv partner på er transformationsresa. Vi är en global aktör med bredd att vara med från idé till verkställande.