Telenor, som är ett av landets främsta telekombolag, lanserade 2020 den aktuella versionen av streamingtjänsten Telenor Stream där kunderna kan streama tv-kanaler, filmer, serier och sport på surfplatta, dator, mobil och Samsung Smart TV samt via Apple TV och Chromecast. En utmaning för Telenor var att streamingtjänsten redan från början skulle fungera på ett antal olika plattformar, med skiftande tekniker och förutsättningar. Detta med hjälp av såväl egenutvecklade som tredjepartsprodukter för LiveTV, OnDemand och Pay per View. Sopra Steria fick uppdraget att förvalta kvaliteten i leveransen av streamingtjänsten.
Uppdraget för Telenor påbörjades genom en översyn av systemet. Ett system som omfattade utvecklingsmiljöer, kodkvalitet, testdata, automatiserade och manuella tester samt utrullning av system och tester. Sopra Sterias leverans har bland annat varit att introducera tjänsten för nya tekniker och verktyg. Vid behov har teamet förstärkts med lämpliga expertkompetenser som exempelvis devops engineers, testautomatiserare och coacher. Man har jobbat nära utvecklingsteamet för optimal kompetensöverföring och relevant dokumentation.
Resultatet för Telenors streamingtjänst blev en snabbare utveckling, säkrare leveranser samt mer konsekvent funktionalitet för de olika plattformarna. Sopra Steria upprätthåller detta genom Quality as a Service - en tjänst där vi underhåller och vidareutvecklar testautomationsramverket samt QA-strategi till ett fast pris. Det finns även möjlighet för överlämning till Telenor.
Hör av dig till oss så berättar vi mer.
Kontaktperson för Telenor Stream:
Mikael Zöögling, Business Owner
mikael.zoogling@soprasteria.com
+46 708 964 047