Sverige

Att undersöka och utvärdera ett företags produkter eller tjänster för att säkerställa att de uppfyller alla nödvändiga standarder och krav blir allt viktigare i en digital värld. 

Vad innebär kvalitetssäkring?

Kvalitetssäkring fokuserar på att förbättra såväl processen som resultatet av vårt arbete. Genom effektiv kravställning och att testa tidigt så skapar vi förutsättningar för säkerhet, kvalitet och time to market. För att nå uppsatta kvalitetsmål behövs kompetens för att testa allt ifrån de minsta beståndsdelarna av ett program till end-to-end tester av stora system

ANSVARIG 

Mikael Zöögling
Business Owner 



Bild kunde inte laddas in

Telenor kundcase

Telenor lanserade 2020 den aktuella versionen av streamingtjänsten Telenor Stream där kunderna kan streama tv-kanaler, filmer, serier och sport på bland annat surfplatta, dator, mobil. 

En utmaning för Telenor var att streamingtjänsten redan från början skulle fungera på ett antal olika plattformar, med skiftande tekniker och förutsättningar. Detta med hjälp av såväl egenutvecklade som tredjepartsprodukter. Sopra Steria fick uppdraget att förvalta kvaliteten i leveransen av streamingtjänsten.

Bild kunde inte laddas in

Test och testledning

Våra testexperter har bred systemkunskap och specialistkunskaper anpassad för just era behov. Vi har specialister som kan hantera allt från program och API-tester till system och acceptans-tester.

Testdata

Regulatoriska krav på testdata har fått fokus iom GDPRs införande, men det är bara en liten del av skälet till varför man bör ta testdata på stort allvar.  Produktionsdata med personuppgifter är inte bara olagligt att använda i utvecklingsmiljöer utan direkt olämpligt. I produktionsdatabaser är det mesta ganska likartat och det vi behöver är data som ”sticker ut” och utmanar vårt system. Vi behöver även säkerställa att det data vi behöver för att testa finns och inte är förbrukat pga att vi processat det.  

Bild kunde inte laddas in
Bild kunde inte laddas in

Krav

Kravställning och hantering genom ett projekt handlar om att förstå kundens behov och ta hänsyn till regulatoriska krav och företagets policys. Det är viktigt att fånga upp förbisedda krav och se till att allt är testbart.

Quality as a Service - QaaS

Med vår tjänst QaaS får ni hjälp med att driva kvalitetssäkringen för ett system eller hela företaget. Vi börjar med en kartläggning/assesment för att se var vi bör lägga fokus. Sedan sätter vi in expertkompetens som arbetar ihop med ert team för att skapa en robust grund för testautomatisering och kvalitetssäkring. Ni betalar en fast summa per månad beroende på storleken på vårt engagemang. Vi hanterar behov av specialistkompetens och sätter in den som behövs vid varje givet tillfälle.

Bild kunde inte laddas in

Kontakta oss så hjälper vi till att hitta rätt lösning för er verksamhet

Oavsett om ni vill byta ut ett föråldrat system, framtidssäkra er verksamhet i en allt mer föränderlig värld, eller bara ta ett förusättningslöst möte så är vi redo att vara en proaktiv partner på er transformationsresa. Vi är en global aktör med bredd att vara med från idé till verkställande. 








Jag godkänner att Sopra Steria sparar mina uppgifter. Det här formuläret samlar in uppgifter så att vi kan kontakta dig. Läs vår integritetspolicy för mer information.*
Jag vill gärna att Sopra Steria tipsar mig om relevanta inbjudningar, inlägg och annan information.
* = obligatoriskt