Sverige

Sopra Steria sponsrar jämställdhetsgala och delar ut pris för att främja ett mer jämställt samhälle

Jämställdhetsprofilen Fanny Widman anordnar en gala för jämställdhet med syfte att samla in pengar till riksförbundet Unizon och förebygga mäns våld mot kvinnor. Nu kliver IT-konsultbolaget Sopra Steria in som sponsor och står bakom en av kvällens viktigaste utmärkelser. Galans innehåll kommer att skifta i tonalitet mellan tunga ämnen och humor där Bianca Kronlöf utför ett komediinslag och Tensta Gospel Choir spelar. l I juryn sitter bland andra näringslivsledarna Hélene Barnekow, Caroline Farberger och Per Schlingmann.

Idag är endast en tredjedel av alla verksamma i IT-branschen kvinnor, ett problem som Sopra Steria försöker förändra genom sitt jämställdhetsinitiativ WASS (Women at Sopra Steria). Genom nätverkande och inspirationskvällar vill man attrahera kvinnor att starta och stanna kvar i branschen. Nu utökar man sitt jämställdhetsarbete ytterligare genom att samarbeta med Fanny Widman.

– Att Sopra Steria går in som en av huvudsponsorerna till Fannys Förebilder, Gala version är vi såklart väldigt stolta och glada över. Jag tror det kommer bli en spännande kväll fylld av inspiration och allvar av minst sagt tunga profile, säger Fanny Widman, grundare av podcasten Fannys förebilder och författare.

Sopra Steria inledde sitt samarbete med Fanny under Almedalsveckan 2022 där man arrangerade en middag med team ”Jämställt ledarskap” för ledande profiler i näringslivet. Man har även anordnat föreläsning av Fanny på Stockholmskontoret för medarbetare på bolaget. Nu fortsätter alltså samarbetet med Fanny genom galan i november.

– Vi vill vara med och sponsra den här galan för att fortsätta ta samhällsansvar. Mäns våld mot kvinnor är ett av våra största samhällsproblem och därför vill vi vara med och stötta Unizons viktiga arbete i den här frågan, säger Maria Wäppling, Business unit director, Sopra Steria.

Läs mer om galan som går av stapeln den 18 november och köp din biljett här.