Från januari 2024 ansluter sig det svenska designteamet i Sopra Steria till varumärket EGGS. Tillsammans med kollegorna i Norge blir de nu den ledande designmiljön i Skandinavien med nästan 250 medarbetare som tillsammans går under det nya namnet EGGS, Part of Sopra Steria.
För drygt ett år sedan lanserade EGGS sitt varumärke i Sverige efter att Sopra Steria förvärvat EGGS. Fram till nu har varumärket funnits parallellt med resten av designteamet i Sverige. Men nu är det dags för Sopra Steria Creative att byta namn och helt och hållet bli EGGS, Part of Sopra Steria. Varumärket EGGS blir Sopra Steria Sveriges spjutspetserbjudande inom design- och innovation och ger med Sopra Sterias hela erbjudande de svenska kunderna ett ännu starkare helhetserbjudande inom digital utveckling.
– Vi tror att det här är helt rätt väg att gå. Genom att vara en del av EGGS kan vi fördjupa vårt designdrivna innovationsfokus och tillföra ännu mer värde till våra kunder och samhället i stort. EGGS är ett starkt varumärke med ett imponerande historia i Norge, och vi ser fram emot att nu få bidra till dess fortsatta tillväxt i Skandinavien, säger Maria Hofverberg, Director of EGGS Sweden.
Det svenska EGGS-teamet är ett komplett team med ett brett utbud av kompetenser inom digital design, UX, UI, tillgänglighet, business design, branding, och tjänstedesign. Maria Hofverberg kommer att leda EGGS-teamet i Sverige.
– Design och innovation adderar först sitt värde i det ögonblick det är realiserat och landat i händerna på användare ute i verkligheten. Och för att lyckas med det är ett riktigt bra samarbete mellan flera olika kompetenser helt avgörande. Ett samarbete som sträcker sig långt utanför designkompetenserna där både teknik, affärskonsulter och ledarskap samlas i tvärfunktionella team. Det är detta som gör EGGS, Part of Sopra Steria, unikt. Hos oss hittar våra kunder alla dessa kompetenser för lyckade helhetsimplementationer i en one-stop shop, säger Maria Hofverberg.