Insamlingen till Musikhjälpens viktiga ändamål är nu avslutat för året. Under en hel vecka, 144 timmar, har de sänt dygnet runt i P3 och i SVT/SVT Play för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika sätt samla in pengar till att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen. I år samlade allmänheten och företagarna in hela 60 070 658 kr och temat som engagerade var ”Alla har rätt att överleva sin graviditet”. Den insamlade summan är den näst högsta i Musikhjälpens historia! Det här året slogs det också rekord i antalet skapade insamlingsbössor.
Musikhjälpen är ett väldigt populärt insamlingsevent där kända programledare bor i en glasbur för att sända publikens önskelåtar i radio och TV dygnet runt. Sopra Steria har jobbat med Radiohjälpen, som samlar in pengarna under Musikhjälpen, med förvaltning och utveckling av IT-tjänster sedan 2021. Sopra Steria ansvarar för de tekniska lösningarna för insamlingsbössor och tävlingar, med funktionalitet som att skapa, donera och dela. Förvaltningen har som syfte att säkerställa att tekniken som möjliggör insamlingarna ska fungera bra oavsett belastning. Programmets popularitet gör att belastningen på tekniken som möjliggör e-insamling är betydande. Sopra Sterias arbete har alltså varit att se till att detta fungerar utan komplikationer.
– Det är väldigt givande att under Musikhjälpen-veckan få se årets hårda arbete komma till användning. Under året har vi bland annat gjort det möjligt för allmänheten att få en bättre överblick av pågående tävlingar och även lagt till en ny del för topplistan. Topplistan presenterar de 25 insamlingsbössor som har högst insamlade summor för tillfället. För oss är det här ett viktigt och roligt samarbete med fantastiska människor, inte minst för att alla insamlade pengar går till att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen, säger Malin Hankvist som är projekt- och förvaltningsledare.
Sopra Steria-kollegorna Emma Nilsson och Fredrik Swan Andreassen sitter som utvecklare i projektet och var i år på plats i Sundsvall där buren var placerad. De båda arbetar med förbättringar av siten året runt och under Musikhjälpen-veckan fick de se sina lösningar underlätta och engagera ännu fler användare.
– Att få vara på plats och se hur det vi utvecklat och arbetat med kommer till nytta och bidrar direkt i olika samarbeten och möjliggör insamlingar direkt, är väldigt fint. Vi är ju ganska mycket ”på tårna” den här veckan och det är en känsla som är svår att beskriva. Det bidrar till att göra att vårt jobb blir ännu mer betydelsefullt, säger Emma och Fredrik.