Sverige

Ny rapport avslöjar: Svenskarna litar inte på att företag använder AI etiskt

Svenskarna är har ett stort intresse för AI, men de litar inte på att företag och organisationer använder teknologin på ett etiskt sätt. Det avslöjar Sopra Sterias nya undersökning Techrapporten 2024 som ger en inblick i svenskarnas inställning till AI.

AI hyllas på många sätt som framtidens teknik och utvecklingen går i en rasande fart. Men svenskarna visar trots det på vissa farhågor kopplat till tekniken. Närmre hälften uppger nämligen att de har låg eller ingen tillit alls till att företag och organisationer använder AI på ett etiskt sätt. Samtidigt visar Techrapporten att många svenskar saknar djup förståelse för hur AI fungerar. Medan tekniken snabbt blir en del av vår vardag och arbetsliv är det tydligt att det finns kunskapsluckor. Kan okunskap vara en orsak till den etiska skepsisen?

– Vi ser att intresset för AI är väldigt stort och det är kul att se att så många svenskar vill följa med i utvecklingen. Samtidigt är det viktigt att vi som företag tar ansvar för att AI används på ett etiskt sätt. En grund till misstroende är bristande kunskap och tillit. För att bemöta detta tror vi att det är viktigt med dels kunskapsspridning riktat till användarna, men även att man som tjänsteleverantör beskriver hur AI används och på vilket sätt etiska kvalitetskontroller implementerats, säger Anders Burestig, VD på Sopra Steria.   

Samtidigt som tilliten till den etiska användningen av AI är låg visar Techrapporten att intresset är väldigt högt. Svenskarna är angelägna om att hålla sig uppdaterade om AI och dess utveckling. Hela 69 procent uppger detta. Denna paradox, där intresset för AI växer parallellt med en ökad oro, visar att företag och organisationer behöver vara öppna och transparanta med hur de använder AI. Genom att öka kunskapen och förståelsen hos allmänheten kan företag vinna förtroende och minska rädslan för att AI ska användas på ett oetiskt sätt.

 

Ladda ner Techrapporten här. 



Undrar du något? Hör gärna av dig!

Felicia Ljungvall

PR Manager

felicia.ljungvall