Välkommen till del 3 i bloggserien på temat "Vad kostar Microsofts CRM?"
Del 1: Vad kostar det att INTE ha ett CRM?
Del 2: Licensformer inom Microsoft Dynamics
Del 3: Vad kostar Dynamics Sales, Customer Service och Marketing?
Del 4: Övriga kostnader och licensgenomlysning av Dynamics
I varje Dynamics-tenant ingår ett visst databasutrymme – som bör räcka långt. Det utrymmet som kostar mest är database capacity, alltså den information du sparar i CRM – men detta är text och tickar långsamt uppåt. Om man utökar database capacity, kostar 1 GB 350 kr/månad. En vanlig orsak till att databasutrymmet överskrids är stora mängder inspårade mail från outlook till CRM.
Det kan vara bra att känna till att om man köper marknadsmodulen så tar den 2-3 GB i databasutrymme.
Laddar ni upp filer, till exempel pdf, påverkar det file capacity. Att lägga till 1 GB kostar under 20kr/månad.
Summerat bör databaskostnader bli små i förhållande till licenskostnaderna.
För att lyckas med ert CRM-projekt behöver ni en Microsoftpartner. Teamens storlek och struktur varierar efter behov och komplexitet, men ett team skulle kunna se ut så här:
Här kan man räkna med ett team under ett par månader, för att därefter gå in i en förvaltning med färre medlemmar. Det är viktigt att underhålla CRM, dels för att anpassa det till en dynamisk affärsmodell men också för att få in nya funktioner som Microsoft släpper regelbundet. Välj därför en Microsoftpartner som du kan vara långsiktig med.
Jag rekommenderar alla som köper Microsoft Dynamics CRM att genomföra en licensgenomlysning. Sopra Steria erbjuder denna tjänst (läs mer nedan).
Microsoft har en licensguide på omkring 60 sidor. Den finns här: Denna uppdateras månadsvis så det gäller att hålla uppsikt här regelbundet.
En partner som kan konsultera kring licenser innebär många fördelar:
Med denna bloggserie hoppas jag ni fått de svaren ni sökt, annars är ni välkomna att kontakta mig.