Välj ditt land

Vi är en av Sveriges bästa arbetsplatser

Idag, den 25 mars, blev det klart att vi kan titulera oss som en av Sveriges bästa arbetsplatser inom kategorin stora organisationer oavsett bransch. Utnämningen gjordes av Great Place to Work som årligen rankar de organisationer i Sverige där medarbetarna trivs allra bäst.

Det är andra gången som vi är med i rankningsprocessen och denna gång tog vi oss hela vägen in på topplistan. Vi är numera Sveriges 12:e bästa arbetsplats inom kategorin stora organisationer (> 250 medarbetare), vilket vi är oerhört stolta över.

Anders Burestig, VD för Sopra Steria i Sverige, är både glad och stolt för den prestigefyllda utmärkelsen.

- Det här betyder väldigt mycket för oss, eftersom det tydligt bevisar att vi gör rätt saker. Vi fokuserar mycket på att bygga en företagskultur som uppmuntrar till kunskapsdelning och kontinuerlig personlig utveckling. En öppen kultur med högt i tak, där alla känner tillit och förtroende för sina kollegor. Kamratskapet inom bolaget är ett av de områden som våra medarbetare lyfter fram i medarbetarundersökningen, säger Anders.

Varje år undersöker Great Place to Work arbetsplatskulturen för 11,5 miljoner medarbetare i 90 länder. För respektive land rankas sedan de allra bästa organisationerna, där rankningen baseras på företagens resultat från omfattande medarbetarundersökningar och organisationens kulturrevision. I år undersöktes 23 074 medarbetare runtom på svenska arbetsplatser, och sammanlagt 55 organisationer lyckades uppfylla kraven för att kalla sig Sveriges Bästa Arbetsplatser.

Pandemi – en stor prövning för företagskulturen

Det är inte under några vanliga omständigheter som företagen kvalar in på årets rankningslista.

- Det är i kristider som företag verkligen testas, men tack vare vår starka värdegrund, där driv, nyfikenhet, kundfokus och hjärta är våra ledord, har vi valt att fortsätta vara proaktiva och bygga för framtiden. Vi har under det gångna året fokuserat mycket på att medarbetarna ska ha bra förutsättningar för att kunna leverera från sina hemmakontor, genom att bl.a. erbjuda bidrag för inköp av kontorsutrustning. Men för att kunna göra ett bra arbete, behöver man må bra och vi ordnar därför många sociala träffar digitalt så att man får möjlighet att träffa sina kollegor, samt erbjuder möjlighet till hemmaträning genom att ordna träningspass, för att nämna några aktiviteter, berättar Nina Adilstam som är HR Direktör på Sopra Steria. Vi valde även att under 2020 ta emot 23 talanger till vårt Graduate Program, något som vi ser att andra företag har valt att pausa, och vi fortsatte att anställa i hög takt. Pandemin kommer inte att vara för evigt och när den upphör kommer vi att stå rustade starkare än någonsin, säger Nina.

Framtidsutsikterna

Det är inte bara medarbetarna som ger oss höga betyg, utan det gör även kunderna. Det visar resultatet från kundundersökningen som vi skickade ut till våra kunder i slutet av 2020.

- Uttrycket ”Nöjda medarbetare, nöjda kunder” kunde inte stämma bättre, uttrycker Anders. Det råder ingen tvekan om att allt arbete som vi tillsammans, alla 450 medarbetare, har lagt ner på försäljning, leverans och kulturbyggnad verkligen lönar sig. Våra anställda har gjort en fantastisk insats och levererat stora, samhällskritiska leveranser från sina hemmakontor. Jag är oerhört stolt och imponerad av varenda en av dem, säger Anders. Genom att dra nytta av all expertis vi har inom vår internationella koncern, hjälper vi våra kunder att lösa sina utmaningar och ser till att de är väl rustade för framtiden. Tillsammans når vi längre, vilket är något vi starkt tror på hos oss, avslutar Anders.

Vill du veta mer?
Lisa Midbrink
Marketing Manager