Sverige

Sopra Steria vinnare i Kammarkollegiets miljardupphandling

I fredags kom beskedet att Sopra Steria Sverige blir en nyckelleverantör hos Kammarkollegiet av konsulttjänster till statliga myndigheter under regeringen samt myndigheter under riksdagen och andra offentliga organ. Sopra Steria tillhör de vinnande anbudsgivarna inom områdena “Ledning av IT-projekt” samt “Arkitektur och Utveckling”. Dessa upphandlingsområden har ett totalt uppskattat värde på 3,6 miljarder kronor. Avtalet gäller under två år med möjlighet till förlängning under ytterligare max två år.

–      För oss innebär det här att vi nu kan inleda dialoger och leveranser till en stor mängd myndigheter och samhällsviktiga organisationer. Att vi går hela vägen är ett erkännande för vår långsiktiga strategi att bli en av landets ledande digitaliseringspartners. Vi har helt enkelt nått och passerat den kritiska massa som behövs för att bli en av de starkaste på den här nivån. Men avtalet ger oss också möjlighet att förverkliga ett av hela bolagets mål; att bidra till ett bättre samhälle och framtid för många, säger Anders Burestig, VD på Sopra Steria Sverige. 

Upphandlingen har tagit lång tid och har i varje steg ställt höga krav. Marie Kallin, Bid Manager, har varit den som lett arbetet med Sopra Sterias anbud.

–      Kraven på anbudslämnarna har varit mycket höga, konstaterar hon. Man har tittat på leveranser, referenser och bredden av kompetenser. Kraven har varit omfattande och det har tagit oss som anbudsgivare lång tid att säkerställa att vi verkligen svarar på och uppfyller alla kraven. Därför känns det naturligtvis extra bra att vi nu har klarat alla nålsögon så att vi tillsammans med alla våra partners, som exempelvis Tretton37, XLENT och KnowIT, äntligen blir tillgängliga för i stort sett hela det offentliga Sverige. Jag vet att många av våra medarbetare är mycket ivriga att få komma in och göra skillnad, avslutar Kallin. 

Sopra Steria Sverige har haft ett framgångsrikt år där man tagit hem flera spännande upphandlingar, bland annat med Inera. Man har även prisats för sina insatser i Svenska Designpriset och Sitevision Awards samt nyligen tilldelats Karriärföretagen för tredje året i rad. Nu fortsätter framgångarna med den här vinsten.

-       Jag ser de här framgångarna som ett tydligt tecken på att vi fokuserar på rätt saker, säger Anders Burestig. Vi bygger en stark och positiv företagskultur - det ger effekter som märks även ute hos kunderna. Men det mest inspirerande är ändå att vi alla känner att vi fortfarande bara är i början av vår resa.

Frågor?
Therese Eriksson
Marketing Director