Sverige

Sopra Steria levererar IT-tjänster till Musikhjälpen

Insamlingen till Musikhjälpens viktiga ändamål är nu avslutat. Under en hel vecka, 144 timmar, har de sänt dygnet runt i P3 och i SVT/SVT Play för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika sätt samla in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof. I år samlade svenskarna in hela 59 510 761 kr och temat var ”Ingen ska behöva dö av hunger”. Den insamlade summan är den näst högsta i Musikhjälpens historia.

Musikhjälpen är ett otroligt populärt insamlingsevent där kända programledare bor i en glasbur för att sända publikens önskelåtar i radio och TV dygnet runt. Sopra Steria har hjälpt Radiohjälpen, som samlar in pengarna under Musikhjälpen, med IT-tjänster sedan 2021 med syfte att säkerställa att tekniken som möjliggör insamlingar ska fungera bra oavsett belastning och driftstörningar. Programmets popularitet gör att belastningen på tekniken som möjliggör e-insamlingen är betydande. Dessutom uppdaterades Musikhjälpens webbsida ständigt i realtid i takt med insamlingen vilket kräver mycket av ansvarig teknikleverantör. Sopra Sterias arbete har alltså varit att se till att detta fungerar utan komplikationer.

– Det är väldigt givande att under Musikhjälpen-veckan få se årets hårda arbete komma till användning. Vi har under året möjliggjort för allmänheten att skriva ut Swish QR-koder som är kopplade till vald bössa, som de kan dela på stan till exempel. Musikhjälpen kunde tidigt konstatera att detta ökade Swish-donationer till insamlingen jämfört med tidigare år. För oss är det här ett viktigt och väldigt roligt samarbete med fantastiska människor, inte minst för att alla insamlade pengar går till välgörenhet, säger Malin Hankvist som är projekt- och förvaltningsledare.

Sopra Steria-kollegorna Fanny Sundlöf Bäckström och Emma Nilsson sitter som utvecklare i projektet och var i år på plats i Växjö där buren var placerad. De båda arbetar med förbättringar av siten året runt och under Musikhjälpen-veckan fick de se sina lösningar underlätta och engagera fler användare.

– Vi har fått positiv feedback på plats vilket är otroligt roligt eftersom vi kunnat möjliggöra ny funktionalitet som gör nytta och som ger så fina resultat, säger Fanny och Emma.  



Undrar du något? Hör gärna av dig!

Felicia Ljungvall

PR Manager

felicia.ljungvall