Sverige
Kommunikation

Influencers – teknikens framtida frontfigurer

Om du vill berätta för dina vänner att du har varit med om något roligt, hur gör du då? Chansen att du använder dig av ett digitalt verktyg är stor. Kanske postar du en bild på Instagram, skriver ett meddelande i en gruppchatt eller lägger upp en tweet. Att kommunicera via digitala verktyg och sociala medier är idag så naturligt att det sker utan att vi tänker på det. Faktum är att 17 av 20 svenskar använder sociala medier varje dag. I det senaste avsnittet av Det digitala undret har vi pratat med olika experter om hur tekniken förändrat hur vi kommunicerar med varandra och hur tekniken banat väg för influencern.

image

Den digitala kommunikationens utveckling

Trots att det tagit lite tid tills vi kommunicerat helt digitalt så kan man historiskt sätt se att vi länge haft digitala tankar. Ett exempel är från år 1790 när ett optiskt telegrafsystem utvecklades vilket var digitalt för den tiden. Det tog 6 minuter att skicka ett meddelande från Sandhamn ute i skärgården in till Stockholm. För jämförelse tog det sex dagar att segla den biten. Den första publika IT-kommunikationen kom år 1836 då man bestämde att allmänheten skulle få lämna in meddelanden och sända mot betalning. Morse uppfanns i telegrafalfabet på 1830-talet men det dröjde till 1853 innan Sverige införde elektrisk telegraf. Det är ungefär samtidigt som järnvägen kom. År 1981 är också ett viktigt år då IBM:s PC kommer, därefter kommer fler datorer med samma typ av teknik.

Det är dock inte enbart inom datorvärlden som revolutionen startar, utan även inom kommunikation. Nordisk mobiltelefoni som kom 1981 var den första generationens mobiltelefoni. Utvecklingen fortsatte och 1987 kom de första handhållna mobilerna. Det dröjde sedan ett tag innan PCn blev användbar på många områden, och slutligen 1996 har utvecklingen kommit så långt att internet var årets julklapp.

image

Fenomenet influencers

På bara 200 år har vi bevittnat den ena revolutionen efter den andra när det kommer till kommunikationsteknik. De senaste tio åren har tekniken också lagt grunden för sociala medier, vilket i sin tur gett upphov till en helt ny yrkeskategori – influencers. Vi har genom alla tider influerat varandra. Förr stod bönderna på varsin sida fältet och tipsade om vilken potatis som grodde bäst på just den här jorden. Men allt eftersom sociala medier gjort intåg i våra liv har det lyckats skala upp denna word of mouth-effekten till en mycket större skala. Plötsligt har alla en plattform att säga sina åsikter. Man är inte längre beroende av tidningar för att nå ut med buskaskap, utan alla är i princip sitt eget mediehus. Om du har en åsikt är du fri att få ut den på X antal plattformar. Och det är egentligen det som är grunden i influenceryrket.

Trots att sociala medier och influenceryrket exploderat tar det tid med förändringen. Ett exempel är TV-tiden och hur man fördelar marknadsföringsbudgetar. Svenskar lägger nämligen i snitt 25 minuter per dag på att titta på TV, medan man spenderar i snitt 170 minuter på sociala medier. Trots det läggs en miljard dollar i USA på influencer marketing och 12 miljarder på vanlig TV.

image

AI och kommunikationsyrket

Kommunikationsteknikens utveckling är knappast över. Med de AI-tjänster som lanserats de senaste åren verkar vi snarare stå inför en ny revolution. När man pratar kommunikationsyrket och AI är det nästan omöjligt att inte nämna ChatGPT eftersom det gett oanade möjligheter för kommunikationsbranschen att spara tid. Massa tid som tidigare gått åt till att förfina texter kan nu sparas in. Istället kan personer i kommunikationsbranschen lägget mer tid på ren kreation och idéutveckling. De nya AI-verktygen låter oss även att bryta språkbarriärer. Nu kan man exempelvis sitta i möten med andra som inte talar språk och med hjälp av AI tala in på svenska för att få det direktöversatt till mottagarens språk. 

Missa inte att kolla in vår YouTube-kanal Det digitala undret. Där kan du se hela avsnittet som handlar om kommunikation och ta del av fler spännande insikter. 

Avsnittet.

*Insikterna i detta blogginlägg baseras på intervjuer med experter och forskare.  

test

Inläggsförfattare