Sverige

Göteborg Energi är Sveriges största kommunalt helägda energibolag med Göteborgs Stad som ägare. De säljer och distribuerar bland annat elektricitet, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas och bredband. Göteborg Energis vision är att bidra till ett hållbart Göteborg genom förnybar energi, smarta system och energieffektiva lösningar för boende, företag och transporter.

Vill du veta mer?
Hör av dig!

Helena Wallensäter
Senior Advisor
helena.wallensater@soprasteria.com

Utmaningen

Värdekedjan i energisektorn har under en längre tid varit konstant där värdet har skapats i produktions- och distributionsledet. I en tid med ny teknik, förändrande kundbehov och innovativa affärsmodeller genomgår energibranschen en transformation där ekosystemet expanderar med nya aktörer och konkurrenssituationen förändras. Värdekedjan ritas om och konkurrens sker inte längre enbart i produktions- och distributionsledet, utan alltmer genom innovativ tjänstedesign, nya affärsmodeller och holistiska kundlösningar. ​
 
För att fortsatt vara relevanta måste energibolag gå från att vara enbart energileverantörer, som de till mångt och mycket är idag, till att fokusera på holistiska tjänstelösningar med kundens behov i centrum. Göteborg Energi efterfrågade därför en affärsstrategi för energieffektiviseringstjänster samt rekommendationer för att realisera potentialen på den förändrade energimarknaden. Kunden var i behov av inspiration kring hur framtida energieffektiviseringstjänster skulle kunna utformas och visualiseras, samt underlag för att öka sin förståelse för trender inom området.

Bild kunde inte laddas in
Bild kunde inte laddas in

Lösningen

Tillsammans med Sopra Sterias innovationsbyrå EGGS, togs ett strategikoncept fram för hur Göteborg Energi framöver skulle kunna arbeta med databaserade tjänster. Genom en intern- och externanalys där kundens interna förmågor, marknaden, konkurrenter och trender kartlades kunde förslaget ta utgångspunkt i nuvarande styrkor samt identifiera förbättringsområden. Analyserna summerades i konkreta fokusområden, inklusive rekommendationer för nästa steg, för att vidareutveckla dagens värdeerbjudande.
 
Genom designdrivna arbetsmetoder utvecklades även ett antal tjänstekoncept inom energieffektivisering som inspiration för vad som skulle kunna rymmas inom en framtida tjänsteportfölj. En konceptskiss togs fram för ett av tjänstekoncepten för att mer konkret visa på potentiellt kundvärde, funktionalitet och design.

Värde och resultat

Genom projektet har kunden fått både inspiration kring framtida energieffektiviseringstjänster samt underlag för att öka sin förståelse kring området, i huvudsak genom följande komponenter:
 

  • Omvärldsanalys inklusive makrotrender, branschtrender, marknadsanalys, konkurrensanalys och kundanalys
  • Flertalet tjänstekoncept för energieffektiviseringstjänster
  • Ett utvecklat tjänstekoncept som visualiserade effekten av Energy as a Service i en konceptskiss
  • Strategikoncept för energieffektiviseringstjänster samt rekommendationer över hur organisationsdesign och arbetssätt kan se ut för att realisera konceptet
     
    Projektet har hjälpt kunden att omvärdera sina förmågor, sin position på marknaden och konkurrensen – men de har även fått agerbara rekommendationer. Kunden har sedan uppdraget avslutats etablerat ett agilt team som arbetar för att introducera ett av koncepten på marknaden. Genom att introducera nya tjänster såsom det valda konceptet, kommer Göteborg Energi att kunna erbjuda sina kunder ett ökat värde samt underlätta för omställningen till en mer hållbar energikonsumtion.
Bild kunde inte laddas in

Sammanfattningsvis har Sopra Steria hjälpt Göteborg Energi att både förstå sin marknad bättre och att utveckla nya innovativa tjänster som stärker deras konkurrenskraft och långsiktiga hållbarhet.
_______________________________________________________________________

Tjänsteområden:

Tjänstedesign, Business Design, Workshopledning, Innovationsstrategi, Innovationsprocesser, Projektledning, Nulägesanalys, Konkurrensanalys, Intervjuteknik, Figma, Presentationsteknik, Design Thinking, Användarcentrerad design, Omvärldsanalys, Segmentering, Marknadsanalys, Service Design, Strategiutveckling