Sverige
röd fyrkant bland vita bollar

Corona driver innovation

Dagens situation skapar innovation på löpande band och företag måste tänka annorlunda för att klara av sin verksamhet. Det gamla talesättet ’Nöden är uppfinningens moder’ är mer aktuellt än någonsin.

Jag och mina kollegor som dagligen jobbar med innovation är vana att tänka utanför ramarna för att hitta nya lösningar och affärsidéer. Men i och med dagens Corona-situation ser vi alltså fler och fler företag som snabbt måste sätta sig in i innovationstänket för att inte gå under. Företag som aldrig eller i liten skala har jobbat med innovation tidigare. Men det otroliga och fina är att väldigt många lyckas. Nedan nämner jag några exempel på lyckade innovationslösningar som jag har stött på under den här perioden. Lösningar som förmodligen är ett resultat av COVID -19.

Vi har två restauranger i mitt närområde som tidigt gjorde förändringar. En lite finare restaurang ställde om och började fokusera på hämtmat. Tidigare var det besök i restaurangen som var den stora inkomstkällan. Information om deras förändring kommunicerade de ut på sociala medier och eftersom den här restaurangen är viktig för de som bor i närområdet så är det många som köper hämtmat för att stödja verksamheten.

Den andra restaurangen valde en annorlunda väg, men inom loppet av dagar hade de satt in plexiglas runt beställningsdisken och gått över till Swish som betalningsmetod så att kunderna inte behöver dela på kortterminalen.

Ett annat exempel är byggbolag. Jag hade behov av byggmaterial och såg då att ett av bolagen hade börjat med leverans direkt till bagageluckan. Jag kunde handla på nätet, betala och sedan anmäla min ankomst till butiken, varvid de kom ut och ställde varorna i bilens bagagelucka. Oftast är ordern klar att hämta 1-2 timmar efter beställning.

Senare den veckan var jag tvungen att få hem ytterligare material och valde då en annan butik. Det visade sig att de sent omsider hade börjat med samma modell att beställa över nätet och få leverans i bagageluckan. Jag lade min beställning, men då inget hände ringde jag dagen efter och hörde med kundtjänst vart min beställning hade tagit vägen. Jag fick beskedet att det tar 3-5 arbetsdagar att få varorna till butiken för att leverera i bagageluckan, även om ingen vara är restnoterad. Kundtjänst skyllde på gamla system.

Det hade varit intressant att få göra ett studiebesök hos den senare för att se vad det är som stoppar upp hanteringen, eftersom varorna finns i butiken.

Hur som helst, jag valde att istället lägga min beställning hos den första butiken och fick ett meddelande 20 minuter senare att det gick att hämta varorna.

En annan intressant lösning jag sprang på var det tredje bolaget som levererar bygg och annat, som hade infört ett nytt scannersystem. Jag vet inte när det infördes men deras lösning bygger på att kunden använder sin mobiltelefon som varuscanner. Det finns säkert flera som har samma lösning, men efter den här krisen kommer vi att vara mer medvetna om spridningsrisker och att dela scannerhandtag med många kunder är en risk. Plast är en bra bärare för virus. Jag blev även lite förvånad över att jag inte hade sett lösningen tidigare eftersom den kräver endast mjukvara då kunden själv äger hårdvaran, mobilen, som dessutom innehåller betalningsfunktionen.

Ingen hade kunnat förutse den situation vi nu befinner oss i, men det har egentligen inte funnits några hinder att komma på de lösningar som nu kommer fram. Att göra sin digitala transformation med hjälp av innovation hade kanske gett en del intressanta lösningar.

Butiker effektiviserar genom att låta kunden hantera registrering av varor och betalning. Intressant att en så enkel lösning inte används av fler.

Leverans till bagageluckan är något som Volvo har haft som tjänst tidigare med sin ’in car delivery’ men våra stora varuhus vill fortfarande ha kunderna i affären. Den innovativa lösningen att leverera till människors bilar är något jag kommer att fortsätta använda om den lever kvar. Och det bolag som levererar inom tre timmar jämfört med fler än fem dagar gör att jag byter butik.

Pandemin tvingar fram nya beteendemönster hos människor och företag. Hur arbetar ni med att analysera och förbereda framtida förändringar av beteendemönster?

Vi på Sopra Steria arbetar med olika verktyg för att hjälpa våra kunder att använda innovation i sin digitala transformation eller för att hitta lösningar för framtiden.

Kontakta gärna mig om du har sett intressanta och nya lösningar i Coronans spår, om du vill prata innovation eller diskutera en idé som du vill ha hjälp att titta vidare på.

 

test

Inläggsförfattare

  • Johan Plogfeldt