Sverige

Filmstaden tar sig an sin största livesändningsutmaning hittills

Filmstaden, tidigare SF Bio, är Sveriges största biografkedja och en av landets ledande leverantör av kultur och nöje. Trots att svenskarnas underhållningsvanor förändrats ser man på Filmstaden ett fortsatt behov hos svenskar av att umgås och uppleva saker tillsammans.

Därför har Filmstaden haft som mål att framöver komplettera med annat innehåll än film för att på så sätt locka ännu fler besökare till den befintliga infrastrukturen. På detta sätt önskar man nå nya målgrupper som exempelvis värdesätter kultur och sport.

Det har bland annat inneburit att man visat livesändningar av opera från olika delar av världen i salongerna och under 2017 gjorde man ett test med att sända matcher från VM-kvalet i fotboll till slutna sällskap. Testsändningarna skapade positiva reaktioner, där många uppskattade möjligheten att se matcher live tillsammans och kombinera det med snacks och dricka.

Eftersom Sverige sedan kvalificerade sig till Fotbolls-VM bestämde sig Filmstaden för att ta sig an sin största livesändningsutmaning hittills, att sända matcherna från Fotbolls-VM i Ryssland sommaren 2018 på dess salonger runt om i Sverige.

Utmaning

Sopra Steria hjälpte Filmstaden redan 2017 att förbereda anläggningarna inför provsändningarna från VM-kvalet. När de nu bestämt sig för att visa matcher från Fotbolls-VM i Ryssland 2018, var det naturligt att fördjupa partnerskapet.

Den stora utmaningen var att fånga in sändningssignalerna från Ryssland och sända det live på biografer runt om i landet. Tidigare livesändningar med VM-kval och opera hade handlat om några få utvalda biografer, nu skulle det visas samtidigt på alla kedjans biografer runt om i landet.

För att få detta att fundera behövdes sändningssignalerna från Ryssland fångas upp, tillsammans med SVT/TV4 och ledas in via fiber till Filmstadens plattform. Därefter behövde medarbetare på biograferna arbeta med en helt annan utrustning än normalt, för att få det att fungera.

Lösning

Sopra Steria byggde tillsammans med Filmstaden upp en livesändningsplattform med utrustning på biograferna och ett privat nätverk för streaming av det livesända innehållet. Via en partner i Holland hämtades distributionen av video och ljud, och i Sverige fanns en nätverksleverantör på plats. Sopra Steria arbetade också tätt tillsammans med SVT och TV4 för att säkerställa rätt åtkomst till deras sändningssignaler.

En viktig del utöver livesändningsplattformen var att informera och utbilda personalen på de olika biografanläggningarna, för att säkerställa att alla kunde hantera stegen i en framgångsrik livesändning.

Resultat

Matcherna från Fotbolls-VM i Ryssland 2018 visades samtidigt på över 20 salonger från Luleå till Malmö. I många fall visade man också olika matcher simultant på anläggningarna.

Av de cirka 6000 stolar som erbjöds publiken, nådde Filmstaden en 50-procentig beläggning, vilket företaget var mycket nöjda med. Kundundersökningar efteråt visade att 9 av 10 var nöjda med sitt besök och skulle rekommendera att se livesport på Filmstaden framöver.

Sändningarna på biograferna blev ett uppskattat alternativ till pubar och barer och många upplevde att inramningen på biograferna förstärkte upplevelsen av evenemanget. Även medarbetarna var nöjda och ansåg att livesändningsplattformen fungerade väl och var lätt att lära sig.

Framgången med livesändningarna under Fotbolls-VM 2018 har gett blodad tand. Filmstaden planerar därför att sända fler matcher under 2019, bland annat damernas världsmästerskap i fotboll och Formel 1. Framgångarna gör också att det täta samarbetet med Sopra Steria fortsätter, för att garantera ännu fler kittlande upplevelser framöver i salongerna.