Med drygt två år på Sopra Steria har Amanda Palmqvist Broman, Senior Manager inom Transformation Advisory, haft en spännande resa. Amanda kom ut i uppdrag direkt när hon började på bolaget och har sedan dess varit en central del av en lång och spännande kundresa. I intervjun berättar hon om vad som varit mest utvecklande, delar sina bästa råd till andra konsulter och lyfter höjdpunkterna från året som gått – där både teamkänslan och kundens framgångar har spelat en avgörande roll.
Jag började på Sopra Steria för ca två år sedan och arbetar här som managementkonsult med fokus på organisationsutveckling och verksamhetsförändringar. Jag klev snabbt ut i uppdrag och har fått förmånen att arbeta med många spännande frågeställningar sen dess, såsom organisation-, styrning- och kulturförändringar. Under den här tiden har det också varit väldigt roligt att kunna bygga upp ett högt förtroende hos kund och ett starkt partnerskap under deras transformationsresa.
Efter tio år i konsultbranschen har jag lärt mig att efter varje uppdrag tar man med sig ett antal byggklossar. Ibland får man givetvis fler – men man får alltid med sig någon kloss, särskilt om man aktivt jobbar för att utvecklas och lära sig under varje uppdrag. Det finns givetvis vissa projekt som särskilt har bidragit till min personliga utveckling. Den gemensamma nämnaren för dessa har ofta varit att vi arbetat i team, med utmanande frågeställningar och med inspirerande kunder.
Utöver de uppdrag som jag haft så arbetar vi mycket för att stärka våra interna förmågor, inom t.ex. specifika expertområden, affärsutveckling eller ledarskap – jag ser även att den här typen av aktiviteter har varit starkt bidragande till min personliga utveckling. På Sopra Steria så upplever jag att man får chansen att bidra och samtidigt växa inom sina intresseområden om man vill.
Mitt bästa råd är att vara observant och nyfiken. Det är bra att lyssna på råd, men ännu viktigare att titta på vad andra faktiskt gör, inte bara vad de säger. Man kan lära sig jättemycket av att observera i alla sammanhang: internt, externt, hos kunden eller i sitt team. Hur leder personen? Vad fungerar bra? Finns det något mindre lyckat jag själv kan undvika? På så sätt får man en genväg till lärande, utöver sina egna erfarenheter. Att hela tiden samla på sig bra exempel och tänka ”det här tar jag med mig och gör på mitt sätt” är ett effektivt sätt att utvecklas. Nyfikenhet och vilja att lära sig av andra är, enligt mig, nyckeln till att växa både professionellt och personligt. Detta är det främsta sätt som jag själv lär mig även idag som senior, det finns alltid något att lära från att reflektera över och observera vad andra gör.
En höjdpunkt var såklart att jag fick utmärkelsen Årets Konsult på Sopra Steria Awards, vilket var väldigt roligt och hedrande. Men när jag tänker på “a year of success” så har de största höjdpunkterna varit att tillsammans i teamet bestående av ett gäng härliga kollegor – slutföra olika leveranser under året som gått. Att få känna energi i teamet stundtals under intensiva “all-in”-upplevelser, och leverera något som faller väl ut och som skapar skillnad hos kunden är det som ger mig mest energi.
För mig personligen är det mest intressanta att sätta mig in i den specifika branschen och kundens situation. Det handlar inte bara om att tillämpa aktuella trender, utan om att förstå kundens unika utmaningar och anpassa lösningar därefter. Det är det jag tycker är som roligast. Att kliva in i en ny värld, förstå kontexten och bidra med erfarenheter från andra sammanhang, samtidigt som jag skräddarsyr lösningar för just den kunden.