Vi har träffat Pu Fernqvist, Business Owner, som berättar om sin 10-åriga resa på Sopra Steria. När Pu började som applikationskonsult för 10 år sedan såg arbetet ganska annorlunda ut. Vad har hänt med tekniken sedan dess? Och vad är det som sticker ut hos Sopra Steria som gjort att hon fortfarande trivs så bra?
Mitt namn är Pu Fernqvist och jag jobbar som Business Owner på Sopra Steria och ansvarar för det klustret som heter Microsoft Business Applications. Där har vi erbjudande inom Microsoft Dynamics CRM men också inom Power Platform och Modern workplace.
Jag började som lösningsarkitekt och applikationskonsult inom Dynamics CRM-teamet och det var för en herrans massa år sedan. Och jag har haft turen att jobba i många av våra lite större projekt under min tid här och fått jobba med många fantastiska kollegor, både juniora och mer seniora.
För några år sedan så blev jag det som vi kallar för PM, People Manager, och blev då ansvarig för några konsulter och jobbade då också väldigt mycket med rekryteringen för klustret. Och för ungefär två år sedan så blev jag det som vi kallar för Business Owner för det här klustret där jag ansvarar för helheten.
Ja, det är absolut människorna som jobbar här. Det är ett fantastiskt bra gäng som jobbar både inom mitt klustrer men också på hela bolaget. Det är en väldigt fin kultur, vi hjälper varandra, vi har väldigt roligt tillsammans och vi gör många nya spännande saker tillsammans. Så det är väl egentligen det – människorna på bolaget.
Det finns även många spännande nya möjligheter att ta sig an. Jag tycker att Sopra Steria är en plats där man kan verkligen växa. Man får en chans att fördjupa sig inom flera områden – dels inom ett tekniskt område eller inom ett helt annat område som känns intressant. Man får också chans att testa på nya saker om man vill det. Jag tror aldrig att jag har fått ett nej när jag har haft någon idé. Så länge man kan förklara varför man vill göra någonting och hur det går mot företagets mål så får man alltid ett rungande ja som svar följt av ”vad behöver du för att lyckas?”.
Tidigare så gjorde vi rena IT-implementationer. Vi gjorde det ofta on-premise, alltså på kundens servrar. Vi hjälpte dem att installera teknikprogramvara. Nu pratar vi istället om effekten man vill uppnå, vilka målen är och så jobbar vi med senaste tekniken i molnet. Teknologin ändras ju hur mycket som helst. Det är nästan ett heltidsjobb bara att hålla sig ajour om allting som händer i våra lösningar.
Men vi hjälper också våra kunder på en helt annan nivå. Vi pratar om digitalisering på en helt annan nivå. Vi pratar om vad det är för effekter man vill ha ut. Man köper inte system, man önskar istället en partner som hjälper dem på en resa. Och det har ju krävts mycket av oss som konsultbolag. Men våra konsulter tycker att det är jätteroligt.
Jag tycker att det är väldigt roligt när vi har ett projekt som till början verkar väldigt komplicerat och svårt. Hela teamet kan ha en känsla av att det aldrig kommer att gå att lösa och att utmaningen är för stor. Men så lyckas man vända den känslan till att det definitivt kommer att gå och att det dessutom kommer bli riktigt bra. När vi också har riktigt kul på vägen, vilket vi oftast har, och kan enas kring ett problem och dessutom överträffa kundens förväntningar. Det tycker jag är otroligt kul och jag har en hel del sådana minnen.
Jag ser fram emot att arbeta mot de prioriteringar som vi har tagit fram för året. 2025 kallar vi för ”a year of sucess” och det ska bli väldigt roligt att jobba mot det. Vi vill ha medarbetare som stannar här länge och som trivs och växer. Jag vill fortsätta arbeta för det och tycker att vi är på helt rätt väg. Jag ser verkligen 2025 som just ”a year of success”.