Sverige

Hur energibolag enkelt får grepp om hela kundresan

Efterfrågan på förnybar energi ökar och alltfler väljer att installera solpaneler, solceller och laddboxar. Det här medför såklart att energibolag får fler kunder att hålla koll på, vilket inte alltid är lätt om inte systemen pratar med varandra. Det har vi givetvis en lösning på.

För vem?

Lösningen Energy Service Bundler, som baseras på Microsoft Dynamics 365, är speciellt utformad och optimerad för B2B- och B2C-energileverantörer som erbjuder installerade produkter såsom solpaneler och laddboxar till sina kunder.

Vad får du?

Många gånger har kunden kontakt med säljare, installatör, och kundservice, men ingen av dem har en och samma bild av kunden. Det saknas helt enkelt en 360 graders bild av vem kunden är. Kunden i sin tur kan få en dålig kundupplevelse, just för att det är många kontaktytor och att det saknas sammanhållen informationsuppdatering kring de olika stegen.

Med vår integrerade lösning för försäljning, installation, underhåll och kundservice, hjälper vi dig att få full kontroll över hela flödet från försäljning till kundservice, vilket bidrar till ökad slutkundstillfredsställelse och högre konverteringsfrekvens.

Kundresan för energibolag

Vi har delat upp flödet i tre delar: Säljstöd, Fältservice, och Kundservice, för att tydligare kunna beskriva på vilket sätt lösningen Energy Service Bundler kan stötta er affärsverksamhet.

Säljstöd:

  • Ni får en digital lösning för hela säljprocessen
  • Ökar säljarnas produktivitet, eftersom de jobbar i välbekanta och enhetliga verktyg samt effektiviserade processer.
  • Förenklar kommunikation i olika kanaler
  • Automatiserar leadsinsamlingen från olika källor
  • Ni har full koll på leads, prospekt, kontakter och kunder
  • Ni kan ge kunderna precisa presentationer med hjälp av produktvisualiseringsmodeller i 3D

Fältservice:

  • Tekniker och installatörer får bättre förutsättningar vid installationsarbetet
  • Underentreprenörer kan uppdatera direkt i systemet
  • Möjligt att föra in information till systemet via telefonen
  • Optimerad schemaläggning av interna och externa resurser
  • Proaktiv service med hjälp av IoT
  • Ni får en helhetsbild av kundernas anläggningar och pågående installationer

Kundservice:

  • Underlättar byggandet av starka kundrelationer genom konsekvent, modern och komplett kundservice
  • Ni kan kommunicera med kunder i alla kanaler
  • Självservice med FAQ och virtuella handläggare, vilket innebär att medarbetare kan lägga tid på de mer komplexa kundärendena
  • Ökad produktivitet i teamet då de har tillgång till moderna verktyg

Låter det intressant? Tveka inte att kontakta oss!

Intresserad av att veta mer?
Christer Söderholm
Business Owner: Business Applications

Bild kunde inte laddas in
Bild kunde inte laddas in

Se webbinariet om hur energibolag enkelt får grepp om hela kundresan - från lead till kundservice