UTMANING
Tandvårdsenheten behöver hantera stora mängder data i deras dagliga verksamhet. Tidigare tandvårdssystem har dock inte klarat av att möta den ökade administrationen, vilket då har orsakat att flertalet manuella arbetsrutiner har införts som i sin tur hindrar tandvårdspersonal från att lägga mer tid på värdeskapande aktiviteter. Bland annat krävdes manuell handpåläggningen i administrationen på grund av ofullständiga och felaktiga data, vilket slukade både resurser och tid. Detta var något som riskerade att försena behandling av patienter.
LÖSNINGEN
Sopra Steria tog ett helhetsansvar för att implementera ett nytt IT-system för tandvårdsenheten, från förstudie och systemutveckling till integration och test. Den nya lösningen effektiviserade det administrativa arbetet genom samverkan och automatisering. Genom att lansera en integrerad IT-lösning kunde administrationen ske i samarbete mellan tandvårdsenheten, vårdgivare och kommuner. Detta minskade den administrativa bördan för personalen och automatiserade processer som fakturahantering, vilket frigjorde tid för mer värdeskapande aktiviteter och förbättrade patientvården.