Välkommen till del 2 i bloggserien på temat "Vad kostar Microsofts CRM?"
Del 1: Vad kostar det att INTE ha ett CRM?
Del 2: Licensformer inom Microsoft Dynamics
Del 3: Vad kostar Dynamics Sales, Customer Service och Marketing?
Del 4: Övriga kostnader och licensgenomlysning av Dynamics
För att vara tydlig: det finns inte ett enkelt svar på vad Microsoft Dynamics kostar! Låt mig börja att bena ut grundförutsättningarna. Det finns primärt två olika sätt att köpa licenser på: 1) Enterprise Agreement (EA) och 2) Cloud Solution Provider (CSP).
Precis som med allt annat så påverkar volymen av licenser förutsättningarna att komma ner i pris.
Om ett företag har > 500 användare inom Microsofts ekosystem så finns förutsättningar för EA hos Microsoft. Dessa avtal förhandlas i regel mellan er som företag och Microsoft - med stöd av en Microsoft-partner. I ett EA-avtal investerar du, och binder dig, i ett flerårigt samarbete hos Microsoft (vanligtvis över 3 år).
Kunder som har EA-upplägg har sannolikt den lägsta kostnaden per licens, men också de största kontrakten monetärt. En viktig aspekt att ta hänsyn till kring EA-avtal är att Microsoft ser till hela affären. Till exempel kan ni ha fått rabatter på andra produktlinjer än just Dynamics-licenserna. Detta gör att det ibland kan vara svårt att benchmarka CRM-kostnaden mot andra leverantörer.
Värt att notera är också att Microsoft kommer att höja gränsen för EA-upplägg till 2400 licenser under 2022.
För företag i nivån under 500 användare finns alternativet att handla licenser via en Microsoft-partner, till exempel Sopra Steria. Detta kallas att köpa via en Cloud Solution Provider Reseller (CSP Reseller). Det är exakt samma produkt oavsett om du har ett EA eller CSP-upplägg.
CSP innebär att det finns möjlighet att binda sig kortare tid än EA. Det finns olika upplägg, allt från 1 månad, 12 månader till 36 månaders bindningstid. En fördel med att binda sig i 36 månader kan vara att du inte påverkas av prishöjningar under den perioden. Eftersom man köper licenserna via en Microsoft-partner så har du förhoppningsvis en bra relation och kan få konsultation och rådgivning. Microsoft-partnern sätter pris på licenserna.
Värt att notera är att Microsoft även gör förändringar inom CSP 2022. De lägger in begreppet New Commerce vilket innebär att man som köpare inte kan gå ner i antalet licenser under en bindningstid. När licenstiden har löpt ut finns ett fönster på 72 timmar då man som kund har chansen att säga upp licensen. Mindre flexibelt, helt enkelt.
Det går även att köpa licenser via Microsofts webbportal. Jag rekommenderar inte detta tillvägagångssätt - dessa licenser är orabatterade och du får inte en Microsoftpartner som kan hjälpa dig.
Microsoft Dynamics Sales (förkortas hädanefter Sales) är kärnan i Microsofts CRM-system. Det är här du har kontroll över dina kunder och all kommunikation, det är här du registrerar dina affärsmöjligheter och får hjälp att prioritera din vardag med smarta funktioner.
Lite förenklat kan man säga att Sales är uppbyggd med två huvudalternativ, nedan markerat i rött:
Sales Professional riktar sig till företag som inte har alltför komplex affärsmodell och tillhör den mindre storlekskategorin (riktmärke kan vara färre än 250 licenser). Sales Professional är absolut inte en dålig licens, men all funktionalitet ingår inte och vissa funktioner är begränsade till antalet.
Sales Enterprise har allt du behöver för ett fantastiskt CRM och innehåller allt som Sales Professional erbjuder. Det som tillkommer är fler skräddarsydda lösningar samt intelligenta funktioner som kan analysera data i systemet. Du kan till exempel få en assistent - en digital sådan - som hjälper dig komma ihåg och prioritera!
Det går inte att blanda Sales Professional och Sales Enterprise! Samtliga användare måste ha samma licens. Däremot går det att blanda både Professional och Enterprise med Team member.
Team member licensen är den enklaste varianten och är begränsad. Den riktar sig till personer som vill kunna läsa i CRM men vara mindre aktiva. Du kanske är säljchef eller front office manager? Då kan Team Member vara relevant för dig. Du kan hämta information från Sales och lägga till nya kontakter, men till exempel inte redigera affärsmöjligheter. Enkelt förklarat: se men inte röra…
... då finns det tilläggsfunktioner att köpa. Med Sales Premium kan ni analysera mer data, till exempel mäta hur bra kundrelation ni har eller hur sannolikt det är att vinna en affär (baserat på tidigare liknande affärer). Andra häftiga funktioner är inspelning av samtal och who knows whom - som kan berätta vem på ditt företag som sannolikt känner en potentiell kund.
Med LinkedIn Sales Navigator kan ni koppla ihop LinkedIn med Sales. Då får ni kundens information som profilbild, arbetstitel, företagsuppdateringar med mera - rakt in i CRM.
Två begrepp som är bra att känna till är Base License och Attached License. Det innebär att om en användare har en Sales-licens (base) så kan samma användare lägga till en Customer Service-licens (attached license) till ett förmånligt pris. Mer om hur mycket de olika licenstyperna kostar framgår i nästa blogginlägg (del 3).