Bloggserie: Vad kostar Microsofts CRM?
Kan det vara så att du…
… ska investera i ett nytt CRM-system?
… redan har Microsofts CRM och vill nyttja det ni betalar för bättre?
… vill se över besparingsmöjligheter för CRM-kostnader?
… tycker det är krångligt med Microsofts licensmodeller?
… helt enkelt är nyfiken på vad Microsofts CRM kostar?
Då är du varmt välkommen att läsa denna bloggserie!
Jag ska guida dig igenom de grundläggande aspekterna av Microsofts licensstruktur inom Dynamics 365, varför det är viktigt med en Microsoft-partner samt ge exempel på en kostnadsbild.
Microsofts CRM heter Dynamics 365 (D365) och består primärt av delarna Sales, Marketing och Customer Service, samtliga delar täcks i denna bloggserie. Det som inte täcks är Field Service och Project Operations. Värt att notera är att jag endast fokuserar på molnlösningar, således är on-premise exkluderat.
Bloggserien består av följande delar:
Denna bloggserie fokuserar på kostnader och licensstruktur inom Microsoft Dynamics. För att värdera kostnaderna är det viktigt att relatera dessa till värdet de skapar.
Kostnaden för att ha ett undermåligt, eller rent av inget CRM alls, kommer sannolikt vara högre än kostnaden för att ha ett!
Ovan exempel kan bara ni som företag själva sätta ett värde på. Det finns forskning på Return of investment (ROI) för CRM. Denna bloggserie går inte in på djupet kring ROI, men följande frågor kan förslagsvis ställas för att bedöma ROI.
Ett par hundralappar per användare per månad kommer betala tillbaka sig snabbt.
Frågan är inte om man ska ha ett CRM-system, frågan är snarare:
Vilket CRM ska vi ha och hur ska det användas?